lördag 31 oktober 2009

Mångfald eller enfald?

Välkommen till min nya blogg! Eller version 2.0, i alla fall.

Från och med nu skall det handla om mångfald!

Mångfald ur företagsperspektiv, ur ett samhällsperspektiv samt utifrån hur det manifesterar sig i min lilla familj.

Och vilken rätt har jag, undrar ni, att uttala mig i dessa frågor? Jag som är en 38-årig vit medelklass snubbe?

Ja, säg det.

Låt oss skita i det och fokusera på er lite. Vad har ni för fördomar? Hur förhåller ni er till mångfald? Agerar ni utifrån en ambition att vara politiskt korrekta, eller finns det andra skäl?

Tror ni, till exempel, att det finns anledning att tro att en organisation som präglas av mångfald presterar bättre eller sämre än en som är homogen?

Jag avslöjar facit när minst 10 personer har kommenterat inlägget med en gissning.

4 kommentarer:

Anders Paulsson sa...

Politisk korrekt - vad är det?
Att tycka som flocken mot sin övertygelse kanske.

Fördommar kan antigen bekräftas eller förkastas genom erfarenhet, jag har förkastat några, men också fått en del bekräftade... men då var det väl ingen fördom kan jag tänka.

Anders Paulsson Piratpartist.

Anonym sa...

Jag tror att allting är bra, tills det blir dåligt, eller sämre och i de allra flesta fall när det gäller organisationsteori, så är ytterligheter alltid sämre. Alltså, total mångfald, där vi har alla världens kulturer, språk och folkslag representerade blir svåra att styra, svåra att nå konsensus inom, etc. Helt homogena blir trista, statiska och urvattnade. Lagom är bäst. Själv är jag så full av fördomar att jag blir alldeles förvånad när det visar sig att jag inte hade en fördom i något sammanhang. Vit medelålders medelklass med en mamma som för tjugo år sedan sa "nehej, muslimer de går ju inte att lita på, usch" och som blivit matad med ett ständigt "Vi och Dom-perspektiv" i både välmenta, men också illvilliga budskap under hela min uppväxt, så vore det väl själva fan om man inte var fylld av fördomar. Men just nu har jag nog mest fördomar om politiker och makthavare.

Min mening i en mening: blandat är godast!

Thomas Schönström aka Itzak sa...

Fördomar är en tidsbesparingsåtgärd. Man kan ju inte veta allt alltid. Vissa är bättre än andra på detta, att dra slutsatser om hur verkligheten är trots att man inte har kunskaperna.
Jag har t ex en fördom om att folk som ställer för många frågor, egentligen inte vill ha svar.

AndreasB sa...

När du skriver mångfald så undrar man vad du lägger i ordet? Är det representation av många olika grupper, antagligen men vilka grupper då? Här blir det genast svårt att komma med ett generella klokheter då det finns massor av exempel på både bra och även ganska jobbig mångfald. Ex högpresterade teams från olika delar av världen som uträttar storverk till alla konflikter med olika folkslag som mest verkar vilja ha ihjäl varandra.