torsdag 9 oktober 2008

Lekpark

"One doesn’t manage creativity. One manages for creativity." Detta blev slutsatsen efter ett symposium som Harvard Business School* höll på temat innovation och ledarskap nyligen. Ungefär: det är inte ledarens ansvar att driva innovation, utan det är ledarens ansvar att skapa förutsättningarna för innovation.

Bland annat beskrivs i artikeln en studie som visar att innovativa ledare inte är någon garanti för att organisationen får en egen innovativ drivkraft. Ett vanligt exempel är uppfinnaren som i samband med något genombrott startar en ny verksamhet som väntas "ärva" grundarens innovationsförmåga. Tyvärr smittar grundarens egenskaper sällan av sig.

Exakt hur man skapar förutsättningarna för innovation i en organisation skiljer sig från fall till fall och kräver en kombination av rätt verktyg och processer samt en kultur som främjar viss risktagande, initiativtagande och ger medarbetare känslan av att själva få komma på, driva, äga och slutföra projekt. (Bara något förenklat.)

Det intressanta med detta är, att med dessa insikter i åtanke, betrakta hur många föräldrar försöker lära sina barn olika saker eller förmå dem att bete sig på ett visst sätt.

Jag själv till exempel. När jag började ana att D. var redo att resa sig själv och ta sina första steg skapade jag ett litet träningsprogram. Två - tre gånger varje dag ställde jag upp henne mitt på golvet och backade någon meter och riktade ivriga hejarop mot en tveksam flicka som oftast satte sig ner igen.

Tänk om jag istället hade kommit på idén att ta med henne till en miljö där andra små barn springer omkring, satt på henne skorna och släppt henne fri att göra som hon ville? En lekplats, till exempel. Låta henne finna sin egen inspiration, ta sina egna steg av egen vilja, i sin egen takt och själv bestämma hur långt.

Och tänk om fler företag skulle organisera sig som en lekplats? Kasta sand i sandlådan är ju redan en populär sysselsättning i många organisationer så steget kan väl inte vara så långt?

* http://harvardbusinessonline.hbsp.harvard.edu/hbsp/hbr/articles/article.jsp?ml_action=get-article&articleID=R0810G&ml_issueid=BR0810&ml_subscriber=true&pageNumber=1&_requestid=111290

Inga kommentarer: