Utflykten till Lund blev trevlig, trots ett ihällande regn samt ett ganska magert utbud på lunchställen. I alla fall sådana där två pappor med vars sin barnvagn var välkomna. Det måste gå väldigt bra för restaurangnäringen i Lund med tanke på att personalen på ställe efter ställe gjorde sitt yttersta för att vi skulle känna oss lika välkomna som en Isländsk finansman på börsen i valfri världsstad.
Lund påstås vara idéernas stad - och jag föreställer mig också att det tänks mycket bland de ca 40 tusen studenterna. Var skall jag få pengar till hyran? Har min granne en treo att låna mig? Är tentan denna torsdag eller nästa torsdag? Hur dags börjar förfesten?
Trots att Lund är en vacker stad med en ganska tydlig studentprägel slogs jag mest av hur lite den inspirerade till det tänkande som kan leda till riktig innovation. Staden och dess invånare känns helt enkelt för likformad. Bortsett från några frukthandlare på Mårtenstorget var prägeln på studenterna väldigt "svensk". Inte mycket mångfald där inte. Skulle förövrigt inte förvåna mig om herren som inte fick sälja sin ingefära till T. (den liknade mer en gammal svamp) har avlagt någon form av doktorsexamen. Men det skedde i ett annat land så det kan vi ju inte ta på allvar här.
Dessutom är de olika institutionerna utspridda över ett ganska stort geografiskt område. Precis vad som behövs för att säkra spontana möten mellan teknologer, språkvetare och filosofistuderande - not. Visst, på nationerna träffas studenter från olika akademiska riktningar - jag minns själv hur vi minst en gång i veckan löste världens problem över några öl.... Förmodligen var det lika bra att man inte kunde komma ihåg lösningarna eller problemen dagen efter!
Nej, min bild av en kreativ miljö är inte en där det konsumeras överdriva mängder alkohol, eller där likasinnade träffas för att tillsammans studera vad de gamla grekerna tyckte. Jag tror att de stora idéerna finns i det oväntade mötet, eller krocken, mellan olika perspektiv. Perspektiv som har sitt ursprung i olika kulturer, olika intressen, olika behov, olika erfarenheter - olika vad som helst faktiskt.
Och detta borde gälla företagen lika mycket som studenterna. Ärligt talat - vilken miljö är egentligen mest stimulerande - IDEON eller Möllevångstorget i Malmö? Silicon Valley, eller China Town i NYC?
Och vad gör jag för att visa mina barn att världen inte består av vita människor i märkeskläder som oroar sig över när det är dags att investera i nästa platt-tv? Hur visar jag dem att det finns olika människor, med olika ryggsäckar och behov - samt att det är detta som gör världen intressant - som ger världen sin dynamik?
Tacksam för förslag...
torsdag 30 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar