tisdag 23 september 2008

Perspektiv

På sikt har jag tänkt mig att denna blog skall bidra till att utveckla en metafor (eller rättare sagt två) som ger oss ett nytt sätt att se på familjen (och företaget). Metaforer används ju ofta för att färglägga färglösa saker, eller ge kontur åt abstrakta, konturlösa koncept. Organisationer är ett sådant abstrakt begrepp - och familjen är en organisation därför också en aning abstrakt i sina konturer - eller hur?

Vad är syftet med en familj? Hur definierar man målen på lång och kort sikt? Hur bryter man ner målen i delmål - vilka taktiska grepp vill man implementera för att uppnå delmålen? Vilka resurser behöver man för att genomföra dessa grepp? Vilka värderingar vill man tillämpa i utövningen? Vilka risker är man medveten om och hur hanterar man dem? Hur kommunicerar man internt och externt? När? Varför?

Visst är det rätt besvärliga frågor att på allvar fundera kring vad avser sitt eget liv och sin familj? Varför är det så? Fundera på det...

Dessa är några av de frågor jag intresserar mig för - föreslå gärna fler om ni saknar något ni gärna vill ha utrett här.

Dessutom vill jag gärna lära mig skriva lite mindre som i en offert till en statlig myndighet och lite mera som - ja, så att ni vill läsa det...;-) Tar gärna emot tips på den punkten också.

2 kommentarer:

Andreas Breiler sa...

Hej P.

Mål/delmål mm för familjelivet låter väldigt stiff. Du tänker för mycket :)

Visst kan det vara skönt med planering osv men att stylta upp sitt privata liv tar udden ur det tycker jag. att finna lyckan i den enkla, det lilla och att vara i nuet är det jag gör när jag är hemma. vad gör du?

the Fly sa...

Hallå!

Jag säger inte att man SKALL stylta upp sitt privata liv - jag bara belyser skillnaden mellan hur vi agerar i kommersiella organisationer jämfört med i familjen.

Hur många gånger har du hört äldre fundera högt över vart livet tog vägen? Om man har (eventuellt o-uttryckta) långsiktiga mål så behöver man ha en plan för att nå dit.